Grace

Donderdag 12 Maart 2009 om 07:11

Samen met onze broeders en zusters van de Jeruzalemkerk vieren Rineke en ik deze tijd het Feest van Genade. Dat is een gemeenteproject van 40 dagen dat weliswaar niet bedoeld is voor de lijdenstijd maar daar wel uitstekend in past, zowel in tijdsduur als in thematiek. Dagelijks komt het bijbehorende werkboekje op tafel en lezen en overdenken we wat daarin geschreven staat over hartstocht voor God, heiliging, verbondenheid, de missionaire kerk... prachtige en belangrijke dingen om je mee bezig te houden.

Deze week was het thema 'zonde' aan de beurt. Zonde, dat is wat tussen God en mensen in staat. De gebrokenheid van deze wereld, datgene waardoor we ons levensdoel missen. Waardoor we niet meer in staat zijn in een echte relatie met Hem te leven.

Zonde is datgene wat maakt dat we ons naakt voelen en ons willen verbergen voor God omdat we Hem niet meer vertrouwen. En wat, God zij dank, door God zélf is weggehaald - door zijn zoon Jezus, op Goede Vrijdag. Waardoor er niets meer tussen God en ons in staat en we sinds de daaropvolgende Paasmorgen mét Jezus vrij, open en bloot, in een échte levende relatie met Hem kunnen staan - zoals het van het begin af aan bedoeld was.

Het boekje 'Feest van Genade' heft echter het hele hoofdstuk door het vingertje. Kriebelig werd ik er van en ik niet alleen, zo bleek tijdens de bespreking dinsdagavond.

Zo zeggen de schrijvers, onder het kopje 'Denk niet dat het met jou wel meevalt':

De Here Jezus geeft zijn ernstigste waarschuwingen aan mensen die zichzelf nog zo kwaad niet vinden. Zij verzetten zich tegen wat de Geest graag wil doen: je overtuigen van zonde en je tot berouw brengen en zo tot Christus. Wie zich zo tegen de Geest verzet, wordt niet maar een bepaalde zonde niet vergeven, maar geen enkele.

Dat is een manier van omgaan met Gods genade die me opstandig maakt.

De Heilige Geest wil je niet inpeperen hoe slecht je bent. Hij wil je overtuigen van Gods liefde en trouw en goedheid, die oneindig veel groter is dan wij kunnen begrijpen. Hoe meer je beseft hoe groot en goed God is, des te kleiner weet je jezelf en des te meer besef je dat je volledig afhankelijk bent van Hem. De Heilige Geest laat je zien dat Gods gedachten hoger zijn dan die van ons, dat Zijn woord dieper gaat dan het onze, dat Zijn liefde sterker is dan wij: dat het allerminst een opoffering is als je jouw leven aan Hem toevertrouwt... Meer nog, hij wil je de vruchten van de Geest geven zodat je steeds meer op God gaat lijken: steeds meer zijn evenbeeld wordt, zoals je bedoeld bent. Want waar je mee omgaat daar raak je mee besmet - op een hele mooie, bijzonder manier!

Dinsdagavond vertelde een zuster dat haar vriendin had gezegd: 'Als wij Christelijk Gereformeerden uit het water stappen kijken we om en zeggen: wat is dat water toch vies. Jullie Nederlands Gereformeerden kijken naar jezelf en zeggen: wat ben ik toch lekker schoon!' Ik laat de vergelijking tussen de kerkgenootschappen graag voor rekening van die vriendin, maar wat ik wél graag naar voren haal is het verschil in benadering.

Vanmorgen dook in mijn rss-feed een kort audiofragmentje op van Jason Upton, over genade. Hij zegt, vrij vertaald:

Genade is niet 'toestemming om te zondigen'. Genade is kracht om te leven. Genade is kracht om het leven te leven waarvoor je gemaakt bent, onder alle omstandigheden.

Download grace.mp3.

"grace" speelt.

Naar de voorpagina | E-mail Gert Jan | acht reacties
Gebruikte Tags: , , , , ,

Reisgenoten

gravatar for Evert

Aan de ene kant herken ik die kriebeligheid. Wel wil ik opmerken dat het hoofdstuk volgens mij wel echt in het verband van het hele boekje gezien moet worden. Het boekje heet niet voor niets ‘feest van Genade’. Door het beseffen van zonde, krijgt de genade toch juist extra kleur? Het is alweer een paar jaar terug dat ik het boekje bij mij op de kring behandeld heb, maar wat ik mij herinner was dat het vanaf week drie, voor mij, juist verwondering opriep over de grootheid van Gods genade
(Wij lazen hierbij ook uit ‘dit is mijn passie’, waar ‘feest van genade’ oorspronkelijk aan gekoppeld was)

Evert · 12-03-’09 17:06 · Reageer op Evert · Lees de reactie van Gert Jan

gravatar for Mutti

Kijk! Dat is nou genade! Dat het je kriebelig en opstandig maakt.
Weet jet het nog?
Ontvangen: van de Vader
De Somma: van Zijn bloed.

En als je dat beseft, dan besef je ook dat het de Vader mateloos zal irriteren als je alsmaar blijft zeuren over de schuld die je bij Hem had. Maar dan doe je ook je uiterste best, zonder met je tongen op je schoenen te gaan lopen, om er voor te zorgen dat je geen nieuwe schulden maakt. Hoe? Door gewoon te doen wat je hand vindt om te doen, en door trouw te zijn in het kleine. (jaja, ik weet het, dat laatste is mijn stokpaardje) Zoiets als: zoek eerst het Koninkrijk van God en al het andere ontvang je om niet.

Mutti (URL) · 12-03-’09 17:59 · Reageer op Mutti · Lees de reactie van Gert Jan

gravatar for Gert Jan
In reactie op Evert: Tot nu toe hou ik me netjes aan het voorgeschreven leestempo, maar ik heb natuurlijk al stiekem vooruit gebladerd. Daarin las ik hele goeie dingen, dus ik heb goede hoop dat ik net als jij vanaf week drie een stuk beter met dit boekje overweg kan :-)

En zeker, zondebesef is nodig om de genade op waarde te kunnen schatten. Het is denk ik vooral het perspectief van dit hoofdstuk dat me irriteert: alsof je nog niet verlost bent, alsof Christus zijn reddende werk nog moet doen. Maar zoals gezegd, snel door haar hoofdstuk drie!

Gert Jan ( E-mail ) (URL) · 12-03-’09 22:16 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Gert Jan
In reactie op Mutti: De opvoeding die ik van jullie heb gekregen zal zeker een belangrijke rol spelen in de manier waarop ik mijn geloof beleef, al denk ik ook dat we sindsdien niet stil hebben gestaan, noch jullie beiden, noch Rineke en ik. Ik vind het fijn om te ervaren dat de sporen waarlangs we verder groeien toch zo parallel lopen! Gert Jan ( E-mail ) (URL) · 12-03-’09 22:26 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Kobus

‘Wij christelijk gereformeerden’ en ‘jullie nederlands gereformeerden’? Laat wel duidelijk zijn dat het niet de kerkgenootschappen zijn die verschillende benaderingen van genade hebben, maar mensen, individuen. Individuen met ideeën die niks zeggen over de kerkgenootschappen waar ze al dan niet toe behoren…

Kobus · 15-03-’09 23:51 · Reageer op Kobus

gravatar for Gert Jan

Hahaha, niet voor niets schreef ik: ‘Ik laat de vergelijking tussen de kerkgenootschappen graag voor rekening van die vriendin’. Volgens mij liggen CGK, GKV en NGK zo dicht bij elkaar dat je beide ideeën in alledrie kerkgenootschappen tegenkomt.

Overigens ben ik het met je uitspraak oneens. Ik herinner me nog levendig de discussies op verschillende landelijke vergaderingen met afgevaardigden van CGK en GKV over de struikelblokken voor verdere samenwerking. Het zijn wel degelijk de kerkgenootschappen die verschillende benaderingen van genade hebben, in mijn ervaring zijn die genootschappen daarin zelfs méér uitgesproken dan de individuele leden zelf. Achter de gebruikte terminologie (‘bevindelijk’, ‘toeëigening des heils’ etc.) gaat ten diepste een verschillende benadering van genade schuil. Daarmee spreek ik overigens geen waardeoordeel uit.

Gert Jan ( E-mail ) (URL) · 16-03-’09 09:18 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Kobus

Vergeef me. Het leek alsof je bedoelde: ik laat de verschillen in genootschappen aan de vriendin over, maar dít verschil wil ik toch even naar voren schuiven.

Er zijn in weinig kerkgenootschappen zoveel verschillen als binnen de cgk. Zowel in liturgische zaken, als in overtuigingen en benaderingen op het gebied van zgn. heilsfeiten. Er zal gerust geschreven staan staan hoe er officieel tegen genade wordt aangekeken, maar vaak komt dat alleen tot uiting in de synode en op landelijke vergaderingen. Voor de rest heeft men er doorgaans lak aan. Mensen ontwikkelen op plaatselijk niveau vaak toch een eigen visie. Niet voor niets heb je een aantal verschillende vleugels binnen de cgk.

Kobus · 16-03-’09 19:59 · Reageer op Kobus · Lees de reactie van Gert Jan

gravatar for Gert Jan
In reactie op Kobus: Ego te absolvo a peccatis tuis ;-) Gert Jan ( E-mail ) (URL) · 17-03-’09 22:49 · Reageer op Gert Jan



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.

Gebruikte Tags: , , , , ,

Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!