Westerse Bijbel

Zondag 23 Juli 2006 om 18:09

Confronterend, Time to Turn ten voeten uit
Stichting De Westerse Bijbel is opgericht door bezorgde gelovigen, die het gevaarlijk vinden dat dit mooie boek steeds meer misbruikt wordt door religieuze fanatiekelingen. Er staan geweldige dingen in, zolang je ze in de juiste context leest. Jezus sprak wijze woorden, maar we mogen nooit en te nimmer vergeten dat Hij een timmerman was. Geen econoom. Net zo min als de schrijvers van het Oude Testament verstand hadden van markten en investeringen.

Stichting De Westerse Bijbel voegt het Woord naar de daad en heeft alle passages waar de Westerse christenen toch niets mee doen uit de bijbel verwijderd. Ze hebben alles wat niet past bij de 21e eeuw weggeknipt: geen woord meer over geld, materialisme, armoede, onrecht of gerechtigheid. Een heidens karwei, maar blijkbaar toch nog een stuk eenvoudiger dan de daad bij het Woord voegen.

Naar de voorpagina | E-mail GJ | elf reacties

Reisgenoten

gravatar for Pelle

Wat een gel*l, als ik dat zo mag zeggen. De dingen uit de bijbel wegknippen die je niet aanstaan.

“Ga maar eens naar de kerk, er is geen hond die erover nadenkt om serieus zijn geld te delen, minder spullen te kopen of de straat op te gaan tegen onrecht. Wij van Stichting De Westerse Bijbel zijn alleen wat consequenter. We knippen weg wat we niet gebruiken! “

Wat een ongelofelijk slap verhaal.

Of dit dan:
“Is onze voorspoed niet gebaseerd op materialisme en onrecht?

Natuurlijk niet. God belooft toch voorspoed aan degene die gelooft? Dat kun je zo nalezen. Abraham en Salomo waren ook rijk omdat ze in God geloofden. Er is niks mis met rijkdom. Rijkdom is een zegen van God en als je daar in je eigen leven niets van ziet, leidt je misschien niet echt een christelijk leven.”

Schandalig, werkelijk waar. Je zal dit maar lezen als bijstandsmoeder, straatkrantverkoper of arme weduwe. Niet echt een evangelie om blij van te worden. Oh je bent niet rijk? Dan geloof je niet goed genoeg. Tssk.

Pelle (URL) · 23-07-’06 22:57 · Reageer op Pelle

gravatar for Gert Jan

Toch hebben Prof. de Rijke en R. Fortuijn wel degelijk een punt. Als je naar het gedrag van de christenen kijkt, is het zonneklaar dat deze teksten geen noemenswaardige invloed hebben. Uit economisch oogpunt is het dan onzin om ze nog in je geestelijke bagage mee te zeulen.

Rijk worden is een kwestie van waar maar mogelijk anderen de rekening laten betalen. Deze heren hebben dat uitstekend begrepen: zelfs hun domeinnaam is door derden betaald (zie http://whois-www.sidn.nl/ace.php/c,727,4..)

Gert Jan (URL) · 24-07-’06 08:39 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Pelle

Maar ligt het feit dat deze teksten geen invloed (lijken te) hebben, dan aan de bijbel of aan ons? En sinds wanneer pretendeert de bijbel een economisch boek te zijn?

Als we met z’n allen met 200 over de snelweg gaan, zouden dan de maximumsnelheden worden afgeschaft?

Pelle (URL) · 24-07-’06 11:50 · Reageer op Pelle

gravatar for Gert Jan
In reactie op : Volgens mij zijn dat goede voorbeelden van de vragen die Time to Turn (want die club zit hier achter) met deze website wil oproepen. Mijn antwoorden op jouw vragen: het feit dat deze teksten geen invloed (lijken te) hebben, ligt niet aan de bijbel maar aan ons. We zijn ongehoorzaam.

En de bijbel was al een economisch boek toen de term economie nog moest worden uitgevonden. De wetten voor het economische verkeer, het verbod op rente, de zorg voor de weduwen en wezen, van de ijking van weegschalen en inhoudsmaten tot het jubeljaar – de bijbel biedt een radicaal andere, maar zeer goed toepasbare kijk op de omgang met geld en goederen. Een doordacht economisch model, niet gericht op winstmaximalisatie maar op een eerlijk verdeling van de goede gaven Gods.

Gert Jan (URL) · 24-07-’06 12:36 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Pelle

Hmm, ik zat me nog af te vragen.. zou het allemaal fake zijn? Maar nee, ik kon het nergens uit afleiden. Volgende keer iets meer research doen ;)

Pelle (URL) · 24-07-’06 13:50 · Reageer op Pelle

gravatar for Wim

Hmmm… de bijbel is toch per definitie: “Westers”. D.w.z. een verzameling boeken die een paar eeuwen na Christus zijn gebundeld tot bijbel. Waarbij opgemerkt moet worden dat de protestanten en katholieken al verschillende bijbels hebben… dus ja daar zou je nog wel meer in kunnen schrappen….

Wim · 24-07-’06 14:27 · Reageer op Wim

gravatar for Gert Jan
In reactie op : De Bijbel ‘westers’? De Protestantse kerk hanteert exact dezelfde lijst van 39 boeken voor het Oude Testament als de Hebreeuwse Tenach. Die geschriften zijn ontstaan van ca. 1100 tot 200 voor Christus. De Katholieke kerk heeft 7 extra (apocriefe of deuterocanonieke) boeken aan haar OT toegevoegd. De 27 boeken van het Nieuwe Testament zijn geschreven in de eerste twee eeuwen na Christus. Alle boeken van de Bijbel zijn echter ontstaan in het Midden-Oosten, de meeste toen we in het Westen nog in berenvellen rondsjokten ;-)

De uiteindelijke canon is samengesteld na eeuwen van verhitte discussies tussen de Griekse, Syrische en Latijnse kerk, met name over sommige brieven uit het NT. Nee, er is weinig Westers aan de Bijbel…

Gert Jan (URL) · 24-07-’06 14:51 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Wim

@Gert Jan: Ik zeg toch niet dat de oorspronkelijke boeken “Westers” zijn zijn maar de Bijbel (de uiteindelijke verzameling boeken) is wel westers. Je zegt zelf al dat o.a. de Griekse en Latijnse kerk verantwoordelijk zijn voor de samenstelling

Wim · 24-07-’06 15:17 · Reageer op Wim

gravatar for Gert Jan
In reactie op : Voor mijn gevoel is dat een historische onmogelijkheid. In de tijd dat de huidige canon ontstond (tot 400 na Christus) was het Midden-Oosten (Israël, Syrië, Egypte) het christelijke centrum van de wereld. De kerk groeide van daaruit richting Westen (Romeinse rijk) en Oosten (Byzantijnse rijk). Rond 450 ontstonden uit verschillende twisten de Oriëntaalsorthodoxe kerken, waaronder de Koptische-Orthodoxe kerk met zijn zetel in Alexandrië. Pas rond 1050 ontstond de grote scheiding tussen de Westerse kerk (met Rome als zetel) en de Oosterse kerk (met Constantinopel als zetel). De eerste kennen we nu als Rooms-Katholieke kerk, de tweede als Oosters-Orthodoxe kerk.

De Bijbel ontstond ver voor die scheiding: zowel de afzonderlijke boeken als de verzameling. De Westerse kerk heeft er wel een handje van de Bijbel te claimen, dat dan weer wel…

Gert Jan (URL) · 24-07-’06 15:47 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Wim

@Gert-Jan: Aha… zeer verhelderende uitleg. Voor mijn gevoel was de bijbel juist Westers maar als ik je verhaal zo lees moet ik je wel gelijk geven

Wim · 25-07-’06 09:32 · Reageer op Wim

gravatar for Ook iem. die Wim heet

Ik zou aan jullie discussie nog willen toevoegen, dat de Bijbel nog veel meer functies heeft gekregen door de eeuwen heen. De Statenvertaling is het fundament van de Nederlandse taal. Is de “tale Kanaäns”, zoals men de taal van dit Nederlands soms wel noemt nu Oosters of Westers? Een vraag waar ik niet uitkom.
De Bijbel is natuurlijk ook een cultureel monument, een literair werk. Daarin knippen is uit den boze.
Als “geloofsboek” mag je natuurlijk aantekeningen maken, maar tekst verwijderen…. Neen!

Ook iem. die Wim heet (URL) · 24-05-’09 14:16 · Reageer op Ook iem. die Wim heet



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!