Podcasting dood?!

Zondag 05 Maart 2006 om 13:46

Leon van Bokhorst (podfeed.nl) gooit na één jaar de handdoek in de ring: "Podcasting in Nederland is inmiddels, zoals velen al voorspelden, zo dood als een pier." Persoonlijk waag ik dat te betwijfelen. De grote massa moet nog komen, podfeed.nl was gewoon te vroeg en te 'hype'. Komend jaar zal podcasting zijn plek veroveren: als prachtig medium naast weblogs, radio, TV en gedrukte pers. Niet iedereen is in de wieg gelegd om podcasts te maken: audio content maken is een vak, of het nu voor de radio is of voor een podcast. De één heeft daar talent voor, de ander niet.

Het medium zelf is ook niet voor iedereen altijd de beste keus, in tegenstelling tot wat een jaar geleden wel beweerd werd. Sommige luisteraars zullen de specifieke eigenschappen van het medium ronduit negatief beoordelen. Een podcast is niet live, maar wel realtime: een show van een half uur kost je een half uur om te beluisteren. Wil je snel het laatste gadgetsnieuws tot je nemen, dan is het beluisteren van de Engadget podcast een stuk tijdrovender dan even koppensnellen over de Engadget RSS feed. Anderen zullen die eigenschappen van een podcast juist als positief ervaren: het feit dat een podcast a-synchroon is biedt je de mogelijkheid tot time-shifting, oftewel luisteren wanneer het jou uitkomt. Terwijl je in de file staat, de hond uitlaat of de kamer stofzuigt krijg je de content van je keuze op een presenteerblaadje aangereikt. Geen noodzaak om op tijd thuis te zijn om een programma op de radio te beluisteren, de volgende ochtend staat de aflevering automagisch op je iPod en op weg naar je werk luister je 'm af.

Low-cost, low-tech met in potentie hoogwaardige kwaliteit, ideaal voor het doelgericht bereiken van een goed te definiëren publiek dat door de lage kosten ook nog eens best klein mag zijn: podcasting of vodcasting is doelgroepradio respectievelijk doelgroep-TV in optima forma. De cowboytijd is bijna voorbij (al zal het aanbod door de laagdrempeligheid altijd een percentage pioniers en hobbyisten bevatten - dat is een deel van de kracht!) en de consolidatiefase is begonnen. Dat is heel iets anders dan 'zo dood als een pier'. Jammer dat podfeed.nl niet een iets langere adem had...

Naar de voorpagina | E-mail GJ | drie reacties

Reisgenoten

gravatar for Willem Smouter

M.b.t. podcast: ik ben er net achter gekomen dat veel radio-programma’s, waaronder mijn eigen http://www.eo.nl/zaterdag,, niet meer gepodcast worden omdat de platen-industrie geld wil zien voor iedere nieuwe openbaarmaking. Dus nu zijn er alleen nog programma’s online met alleen gesproken woord…
Ik heb gehoord dat de industrie eist dat streams slechts twee weken online blijven en dat items die je downloadt, na twee weken onbruikbaar worden ;-)
Echt waar!
Een mens blijft zich verbazen.

Willem Smouter ( E-mail ) (URL) · 06-03-’06 19:44 · Reageer op Willem Smouter

gravatar for Gert Jan
In reactie op : Yep, dat is het trio BumaStemra/Sena/NVPI ten voeten uit. Overal waar muziek wordt gedraaid moet verdiend worden, waarbij iedereen zegt de artiesten / producenten / componisten te vertegenwoordigen en daarom geld te mogen eisen voor gebruiksrechten. Helaas krijgen de artiesten slechts een fractie van de gelden die de gebruikers betalen, terwijl de regels ronduit draconisch zijn: zo claimt de BumaStemra het monopolie op alle rechten van een musicus, met terugwerkende kracht, zodra die zich bij hen meldt.

BMI-ASCAP slaat in de VS de zomerkampen organisators en Scouting aan voor de liedjes die de men zingt rondom het kampvuur. Dat lijkt absurd – en dat is het ook, in mijn ogen – maar het is de realiteit. Zelfs het zingen van ‘Happy Birthday’ kost geld.

Jarenlang heeft men stilgezeten (nou ja, wel moord en brand geschreeuwd, maar niet nagedacht over een realistisch model dat past bij de moderne distributiemogelijkheden). De technische beperkingen die men nu probeert in te bouwen ‘kreupelt’ de gebruikerservaring in hoge mate, terwijl de prijs die de gebruiker moet ophoesten buiten alle proporties is. Eerst de hoofdprijs betalen voor een CD die je niet kunt afspelen in je computer of je autoradio, als je de muziek mooi vindt en ‘m wilt gebruiken voor een podcast mag je opnieuw afrekenen, en hoe meer mensen jouw podcast leuk vinden, des te meer mag je betalen. Het gevolg is dat men in winkels, wachtkamers e.d. geen ‘officiële’ muziek meer gebruikt, maar met 13-in-een-dozijn rechtenvrije muzak gaat werken en voor podcasts simpelweg helemaal geen muziek meer gebruikt – waardoor de artiesten nog minder gehoord worden, nog minder CD’s verkopen en dus nog minder geld krijgen. Al met al pakt het bestaande model negatief uit voor alle partijen, behalve voor de BumaStemra/Sena/NVPI.

Een groeiende groep artiesten / producenten / componisten kiest daarom voor een alternatieve vorm van distributie en sluit zich niet meer aan bij een van de voornoemde organisaties maar bij eigen netwerken. Op music.podshow.com vind je een goed voorbeeld van zo’n alternatief netwerk: artiesten plaatsen hun muziek gratis op de site, podcasts mogen de muziek gratis gebruiken, mits ze het gebruik melden aan het netwerk en de artiest credit geven. Luisteraars weten zo waar ze die prachtige muziek kunnen kopen. Het concept werkt uitstekend: ik heb vanmiddag nog via iTunes een album van Laura Clapp gekocht, waar ik via Adam Curry’s podcast mee in aanraking was gekomen.

Zo’n compleet album kost €9,99. Doordat de maatschappijen, de BumaStemra en de Sena uit de keten verdwijnen, winnen zowel de artiest (die méér ‘airtime’ krijgt, méér verkoopt en daar bovendien – op een kleine fee voor het netwerk na – alle verdiensten in z’n zak mag steken), de podcaster (die niet hoeft af te rekenen voor het gebruik van de muziek) als de consument (die een stuk voordeliger uit is). In dit geval verdient Apple er nog aan en is de muziek die ik heb gedownload beveiligd met een DRM; straks zal music.podshow.com ook een shop bieden waarin ik de muziek als mp3 zonder beveiliging kan downloaden, zodat ik het ook op een CD kan branden – en bovendien zal de fee van het netwerk lager zijn dan Apple’s iTunes Music Store, zodat de artiest nog meer overhoudt.

Ook in de wereld van de christelijke muziek speelt dit, uiteraard. Tot nu toe is het Boekencentrum zeer coulant geweest met het gebruik van de Psalmen voor Nu in de kerken, bij het kampvuur of op deze website, bijvoorbeeld, maar op hun website staat te lezen dat daar verandering in gaat komen. Nu heb ik geen aanleiding om te denken dat het Boekencentrum erg restrictief zal worden, maar als ze de handhaving in handen van de BumaStemra leggen, hebben ze er niets meer over te zeggen. Gelukkig zijn er ook ‘independent christian artists’ op music.podshow.com te vinden ;-)

Gert Jan (URL) · 06-03-’06 20:51 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Gert Jan


Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!